بخاطر تامین صلح در کشور به مدیریت سالم کاری،حمایت کشورهای منطقه وجهان نیاز است
فخرزاد فخرزاد

از یک طرف نهنگ از دیگر طرف پلنگ

                                       هر دو بخون ما دهن خویش کردند رنگ

در جلسه 1389/12/12 به اشتراک قریب  چهل کشور به دعوت  گروه بین المللی تماس در شهر جده دایر شده بوده اعضای سازمان کشورهای اسلامی به ختم جنگ و راه حل سیاسی در رابطه به کشور ما تاکید کردند .

قابل تذکر میدانیم که در جلسه فوق سفیر امریکا مقیم شهر کابل و نماینده دولت امریکاو وزیر خارجه دولت افغانستان استاد ربانی رئیس شورای صلح نیز اشتراک نموده بودند.

مردم و اگاهان امور در حالیکه تشنه صلح و ثبات واقعی در کشور بوده مطابق آیات قرآنکریم صلح را به خیر ملت و کشور میدانند .

همچنان خداوند ج برای بنده گان نیکوکار خود فرموده که مسلمانان بین هم برادر اند بین شان صلح کنید .

و بزرگان ما نیز گفته اند که خون به خون شسته نمیشود یعنی خون  به آب پاک شسته شود از جانب دیگرکشورها‚ سازمانها ‚ نهادها ‚ رسانه ها درین رابطه سروصدا ها را براه انداخته خواستیم یکبار دیگر طرحها ‚ نظریات ‚ پیشنهادات عده از آگاهان امور مردم را در رابطه به دستیابی تامین صلح و ثبات واقعی و سایر رویدادهای مهم که ارایه کرده اند خدمت خواننده گان قرار دهیم .

عده از آگاهان امور و مردم را عقیده برآنست که یک تعداد کشورهای اسلامی مانند صعودی ‚ ایران ‚ پاکستان ‚ شیخ های کشورهای خلیج که در آموزش پرورش ‚ تسلیح ‚ تجهیز ‚ هراس افگنان نقش اساسی داشته و دارند انها توانستند بخاطر دستیابی به اهداف شوم خویش آنها رایکی پی دیگر بعد از سال 1371 برفرق ده ها ملیون مردم کشور ما میخ کوب نمایند به نسبت عدم صلاحیت کاری انجام رقابت های توسعه طلبی و تشدید بحران موجود فعلا از انجام همچو کار های سازنده و حیات بخش یعنی تامین صلح ثبات واقعی برای مردم افغانستان عاجز میباشند زیراکه تجربه سالهای گذشته ثابت نموده هر نشست که بواسطه این سازمانها از جمله سوگند دادن سران در خانه مکه معظمه صورت گرفت طبق سناریو اداره ای اس ای وسایر کشورها شعله های جنگ بیشتر شده و جنگسالاران نیز دست بالائی پیدا کرده .

 امراله صالح رئیس اسبق امنیت ملی در باره سفر حامد کرزی به انگلستان میگوید .

در عقب پرده یک ناشفافیت وجود دارد که با اساس خواست حکومت پاکستان طالبان به یک کشور اروپائی انتقال داده شده و حکومت این قضیه را از انزار مردم پت نگاهداری نموده آیا میتوان به ادامه این وضع به جنگ خاتمه داد ؟

از جانب دیگر امریکا با طالبان مذاکرات صلح را آغاز کرده است .

آقای مجاهد بتاریخ 1389/12/12 در پروگرام امواج آزادی اظهار داشت طالبان و حزب اسلامی تاهنوز ادرس مشخص نداشته که با آنها مراجعه شود غرض حل این موضوع باید جامعه جهانی آنها را به رسمیت بشناسد میافزاید خارجی با انجام عملیات هوائی و زمینی خون مردمان بیگناه را ریخته خانه های مردم را تلاشی زندانهای خصوصی را در کشور بدون مجوز اعمار و صدها کارهای غیر قانونی دیگر را انجام داده اند درین رابطه هرقدر شورای ملی و رئیس جمهور احتجاج کردند تا حال نتیجه نداده ازین لحاظ خواست طالبان که خروج قوت های خارجی از کشور بوده یک خواست اساسی میباشد افزود طالبان در صورت زمینه مذاکره مساعد شود از اهداف خودیک وجب هم تیر نمیشوند .

آمدن قوت های کشورهای خارجی را خلاف منشورسازمان ملل متحد خواند .

مردم و اگاهان امور ادعای  اقای مجاهد رادر رابطه به معلوم نبودن ادرس طالبان و سایر مخالفین مسلح دولت افغانستان دور ازواقعیت های موجود دانسته میافزایند تجربه خونین سه دهه بخصوص نه سال گذشته ثابت ساخته که جنگسالاران هراس افگنان که ثروتهای مادی و معنوی کشور مارا غارت سیل های خون را در کشور جاری سرزمین انگور یعنی کوهدامن زیبا را به سرزمین سوخته مبدل ده ها هزار مردم  ولسوالی های یکاولنگ ‚ قیصار بلخ وغیره را قتل عام بت های بامیان انفجار دادن یک وسیله وافزار خونین عده از کشورهای منطقه و جهان بوده و میباشند تپ و تلاش های که درین اواخر  در داخل و خارج کشور بواسطه یک عده کشورها غرض نصب  انها براریکه قدرت راه اندازی شده یک مثال زنده بوده و دادن امتیازات را برای  دشمنان مردم راه حل اساسی  تامین صلح و ثبات واقعی در کشور نمیدانند  .

عاصم اظهار داشت .

به نسبت بازیهای پشت پرده نگرانی های وجود دارد که کشورهای خارجی دولت موجود را دولت غیر مشروع و طالبان را مشروعیت دهند .

در بخش دیگر میافزایند مردم افغانستان اصل مذاکره را محدود ندانسته در صورتیکه جانب مقابل حاضر به مذاکره باشند .

اگر حکومت افغانستان صلاحیت و توانمندی را داشته باشد کسانی که از زور حرف میزنند باید آنها را بجایشان بنشاند به صراحت  باید گفت که قوت های خارجی زیر نام نابودی طالبان به کشور ما آمده باید موضع خود را درین رابطه روشن سازند.

 سید جواد حسینی رئیس سازمان جوان میگوید من به این عقیده هستم جنگ بین دولت وطالبان ساخته گی میباشد آنها ازین افزار استفاده کرده میافزاید دولت و طالبان در موقف قرار ندارند که بتوانند صلح و جنگ نمایند در  مبارزه با مخالفین مسلح کشورهای منطقه و جهان به دو گروه تقسیم شده اند یک گروه آلمان امریکا که خواهان  راندن طالبان از صحنه بوده دیگری که پاکستان بریتانیا وغیره بوده خواهان به قدرت رسانیدن طالبان در دولت میباشند در بخش صحبت هایش افزود بازیگران اصلی مردم افغانستان نبوده بلکه دیگران میباشند ازین ناحیه کارهای که انجام شده تاثیر گذار نمیباشد وی میگوید خواست طالبان  در رابطه خروج قوت های خارجی از کشور در قدم اول خواست پاکستان بریتانیا در قدم دوم خواست ایران و روسیه را منعکس میسازد و در عقب آن دست های خطرناک موجود بوده که فعلا جریان دارد .

افزود باوجود عجز دولت افغانستان در مقابل طالبان امیدوارهای برای بیرون رفت از وضع موجود اعلان خروج قوت های امریکائی تا سال 2014 از کشور تحولات شرق میانه افکار عمومی ملت افغانستان تشدید شدن مسایل امنیتی در پاکستان از جمله موضوعات مهم و داغ روز بوده که میتواند کشورهای منطقه و جهان را به یک فیصله جمعی در رابطه به کشورما برساند .

احمد سعیدی میگوید .

صلح یک ضرورت است بدون تامین صلح نمیتوان گامهای اساسی را به نفع مردم برداشت شورای صلح تاهنوز هیچ کار اساسی را انجام نداده است بخاطر تامین صلح دیدگاه مردم افغانستان درنظر گرفته شود کسانیکه با حملات انتحاری مردم مارا انتحار و نابود میسازند برادر گفتند و آوردن انها در پهلوی خود یک خیانت ملی میباشد هرکسیکه این کار را انجام دهد خاین ملی میباشد .

وضع فعلی مثل آخرین روزهای داکتر نجیب اله بوده عده از مامورین و پولیس  لرزه به جان شان افتیده با دشمنان مردم افغانستان تماس برقرار کرده .

 در رابطه به تامین صلح شورای صلح ‚ دولت حامد کرزی ‚ اتحادیه اروپا ‚ امریکا هر کدام طبق میل خود با مخالفین مسلح مذاکره نموده بعضی از وزیرها در پشت پرده با مخالفین مذاکرات را براه انداخته ازین لحاظ رسیدن یک شتر که بالای آن ده تن کاروان سوار باشد به سر منزل بسیار دشوار بوده افزود در مسله تامین صلح دیدگاه مشترک وجود ندارد امریکا یک دولت دلخواه میخواهد کشورهای ترکیه ‚ پاکستان ‚ انگلستان میخواهند با طالبان صلح شود و روابط خود را از طریق صلح با انها برقرار نمایند روسیه وایران پایگاه دایمی نظامی امریکا را در افغانستان نمیخواهند میخواهند با ادامه جنگ امریکا را در افغانستان به زانو در آرند امریکائی های در بهار آینده به طالبان خواهند گفت در نقاطی که تسلط دارند در آنجا باشند .

این سخنان زمانی زده میشود که به نسبت حملات انتحاری در شهر جلال آباد ولسوالی امام صاحب وغیره صدها تن زخمی و کشته شدند یک تن از حمله کننده گان خود را مسکونه وزیرستان جنوبی معرفی کرده در هنگام فیر بالای مردم در نماینده گی کابل بانک واقع جلال آباد گرفتار شده اظهار داشت که من از کشتن  افراد لذت میبرم .

 به نسبت بمباردهای قوت های خارجی در ولسوالی های ولایت کنر بیش از 64 تن که زنان و کودکان نیز شامل آن میباشد کشته و زخمی شدند در یک واقعه بمبارد هوائی نه تن کودکان نیز در ولایت مذکور که مصروف جمعاوری چوب سوخت بودند کشته شدند طی قریب به یک ماه حملات انتحاری ‚ ماین گذاری روی جاده ‚ سرقت های مسلحانه ‚ ده ها مرتبه افزایش یافته سیل خون در کشور جاری است فریاد مردم به آسمان ها بلند شده در مقابل  کشورهای خارجی بخصوص ایران پاکستان بریتانیا عربستان سعودی مافیای روسیه از انجام همچو اعمال خونین سخت لذت برده میخواهند هراس افگنان را زیرنام مذاکره و مصالحه به فرق ده ها ملیون مردم ما میخ کوب نمایند .

سخنگوی حامد کرزی بتاریخ 1389/12/2 از طریق وسایل ارتباط جمعی تشدید شدن حملات انتحاری را کار کشورهای بحران آفرین خواند افزود کسانیکه ادامه کار بحران را در کشور ما به نفع خویش میدانند ما از آنها میخواهیم با ادامه کشتار مردم بیگناه بحران را در کشورما تشدید ننمایند .

نماینده حقوق بشر در کشور میگوید .

به نسبت اینکه حکومت جنایت مخالفین را پنهان میکند نمیتواند با یک قدرت قوی طرح مسالحه را با مخالفین ارایه نماید ازهمین لحاظ است که مخالفین با استفاده از ضعف آنها به کشتار مردم بیگناه ادامه میدهند .

داکتر زلمی زابلی مسول بررسی شکایت مشرانو جرگه موجودیت اختلاف بین ارگانهای دولتی و عدم صداقت کشورهای خارجی را در رابطه به کشورما 

عامل اساسی خونریزیها در کشور میخواند میافزایند زمانیکه جنرال پترویوس به ارگ خواسته میشود در مقابل حامد کرزی عکس العمل نشان داده و حاضر نشد در مقابل کشتار مردمان بیگناه ولایت کنر حرف زند و آنها میخواهند با انجام این کارها ایجاد پایگاه دایمی نظامی خود رابالای مردم افغانستان بقبولانند.

و اقای حامد کرزی بالای  دوصد تن اتکا نموده که انها گاهی و زیر گاهی والی و گاهی سفیر مقرر میشوند ازینکه فامیل های آنها در خارج از کشور زندگی مینمایند به این وطن علاقه نداشته با استفاده از پاسپورت های خویش ده ها ملیون دالر را غارت نموده به کشورهای خارجی پناه  برده اند میافزایند با موجودیت اجاره داران در قدرت نمیتوان ازین وضع بیرون رفت و خواهان دعوت لویه جرگه استراری بخاطر بیرون رفت از وضع موجود شد.

 آقای نظر خبرنگار رادیو آزادی نیز بتاریخ 1389/12/5 گفت.

 مطبوعات جهان خبری را به نشر رسانیده که قوت های اردو و پولیس افراد خورد سال را بخاطر استفاده ناجایز چوروچپاول در صفوف خویش جذب نموده افزود زمانیکه پولیس بخاطر استفاده ناجایز چوروچپاول تقویه شود پس مردم بیگناه چه کنند ؟

در مقابل یک تن گفت آنهائیکه احساس وطنپرستی ‚ صداقت به مردم و وطن خویش دارند از اگاهی لازم برخوردار میباشند به ذره بین در اردو و پولیس دیده نمیشوند .

آقای زابلی میگوید .

مجاهدین که صداقت داشتند شهید شده یا در خانه های خود نشسته و آنهائیکه انواع جنایات را بالای مردم ما انجام داده اند هنوزهم در حکومت و پارلمان تکیه زده بالای مردم تحمیل شده اند .

عده دیگر میگویند از سران و رهبران پرسیده شود که شما برای آن جهاد کردید که بالای مردم افغانستان ظالمانه حکومت نمائید .

در اخیر زابلی گفت ازینکه جامعه افغانستان بسیار مغلق دارای عنعنات و افتخارات بوده یک رهبر زمانی میتواند این جامعه را ازین وضع دشوار نجات دهد که اگاهی لازم از ان  داشته باشد تجربه ده سال گذشته ثابت ساخته که حامد کرزی از پیشبرد این وظیفه عاجز میباشد .

نماینده سازمان ملل متحد میگوید که مردم افغانستان در وضع امنیتی بد قرار دارند باوجود موجودیت یک صدوسی و پنج هزار قوت های خارجی  سازمانهای کمک کننده  در سی فیصد ساحه کشور رفته نمیتوانند

نماینده سلیب سرخ میگوید .

متاسفانه گسترش گروهای مسلح فعالیت های نهادهای کمک کننده را زیر سوال قرار داده .

فرمانده گان ولایات هوشدار هراس افگنان را بخاطر ناامن ساختن کشور کاراداره ای اس ای و کشور ایران خوانده میافزایند کشور های فوق ذکر شورشیان را بعد از تسلیح ‚ تمویل ‚ آموزش غرض انجام حملات انتحاری به کشورما فرستاده  اضافه مینمایند به نسبت عدم امکانات و دسترسی به سلاحهای ثقیل هوائی و زمینی ما توان دفاع  از کشوررا نداریم .

حامد کرزی میگوید.

 اگر جامعه بین المللی برای از بین بردن هراس افگنان به کشورما آمده اند باید بخاطر انجام این کار مراکز آنها را در آنطرف خط دیورند مورد آماج قرار دهند و کشته شدن افراد نظامی را از جمله کارهای ناقص انها خواند .

در دیدار اخیر که بین وزرای دفاع افغانستان و امریکا در واشنگتن صورت گرفت طرفین از ادامه همکاری بعد از سال 2014 حرف زدند میافزایند اجازه نمیدهند که افغانستان دوباره به لانه های تروریزم مبدل شود .

یک تن از شهروندان به اسم اختری بتاریخ 1389/12/5 از طریق پروگرام امواج آزادی اظهار داشت .

در افغانستان جنگ بخاطر منافع بوده کشورهای ایران و پاکستان بالای اسلام دوکاندری کرده تا بتوانند خواستهای خود را بالای مردم ما برآورده سازند .

افزود طالبان مستقل نبوده هر زمانیکه قوت های امریکائی میخواهند در افغانستان نباشند هراس افگنان طبق سناریو بیرون مرزی ها با انجام دادن اعمال خونین زمینه را برای ادامه موجودیت آنها مساعد میسازند .

یک تن دیگر  به اسم محمد اختر  از طریق پروگرام متذکره اظهار داشت.

 نباید در تمام کارها خارجی ها را ملامت کرد اگر خارجی ها میگفتند که وطن تانرا ویران کنید تو چرا ویران کردی؟

 و راهای بیرون رفت از وضع موجود را محاکمه مجرمین جنگی و در صورت عملی نشدن آن استعفای حامد کرزی را دانست .

داکتر زابلی میگوید به نسبت پالیسی غلط کشورهای خارجی کشورما به میدان نبرد تبدیل شده آنها بالای کسانی اتکا نموده که  اهداف خود را دارند به نسبت دادن راپورهای غلط قوت های خارجی فرهنگ و عنعنات مردم ما را مراعات نکرده خودسرانه مناطق را بمبارد و خانه های مردم را تلاشی نموده مردم بیگناه مارا نابود کرده اند و اهداف خود را پیش میبرند میافزاید در جلسه بن فیصله شده بود که یک دولت قوی را ایجاد مینمایند و حالا بخاطر تطبیق اهداف خود تفرقه اندازی ها را در بین ارگانهای ذیربط آغاز نموده اند .

فردوس سخنگوی دولت وضع موجود را برای دولت یک تصویر مخروش کننده خوانده میافزاید این کشتار ها توسط هرکس که باشد به نفع کشورهای مداخله گر میباشد و علت ادامه آنرا بیست فیصد نواقص و کمبودیهای داخلی و هشتاد فیصد آنرا اعمال فشار خارجی بخاطر برآورده ساختن اهداف شان خوانده در ادامه میگوید فیصله های که در جلسه بن اتفافق افتاد خواست مردم و دولت نو پای  ما نبود ازهمین لحاظ ازین به بعد انتظار معجزه کردن را نداشته باشید زیراکه زمینه تغیرات در دولت وجود ندارد این کارتا زمانیکه کشورهای خارجی در پالیسی خود تغیرات نیاورند بسیار مشکل است .

  افزود با تاسف بحران افغانستان مدیریت و پلان شده خارجی ها بوده که چندین حکومت دیگر هم بوجود آید تازمانیکه خارجی ها درین رابطه تجدید نظر نه نمایند نمیتوان به این وضع خاتمه داد زیراکه بحران افغانستان یک بحران سازماندهی شده به نفع دشمنان افغانستان و کشورهای خارجی بوده استعفای اعضای کابینه و حامد کرزی وضعیت سیاسی افغانستان را حل کرده نمیتواند و حل راهای ان نه دعوت لویه جرگه بلکه اجماع بین المللی میباشد .

آقای مژده یک تن کارشناسان وزارت خارجه میگوید کشور پاکستان به اندازه به امریکا اهمیت دارد امریکا دولت  پاکستان را نسبت به شکست جنگ در افغانستان ترجیح داده و آنرا از دست نمیدهد .

لطف اله مشعل سخنگوی امنیت ملی میگوید که نود فیصد هراس افگنان در خاک پاکستان تربیه شده غرض انجام هراس افگنی به کشورما فرستاده میشوند .

یک تعداد هراس افگنان که دستگیر شده اند گفته اند بخاطر انجام حملات انتحاری برعلاوه پنج صدهزار کلدار پاکستانی و عده بهشت را سازماندهندگان در پاکستان برایشان و عده نموده بودند میافزایند در آنجا بارها گفته اند که افغانستان را کافران اشغال کرده است .

مسولین لوی سارنوالی گفته اند به نسبت مداخله زورمندان نمیتوانند متهمین را مورد بازپرس قرار دهند .

جنرال امرخیل میگوید .

رهبران غرض دستیابی به اهداف خویش قبل از خروج شوروی ها بین خود جنگ میکردند دربین آنها هیچ نوع وحدت وجود ندارد ازهمین لحاظ است که بهترین فرزندان کشور را قربانی اهداف خویش نموده اند وی راهای بیرون رفت از وضع موجود را تقویه اردو پولیس مطابق نیازمندیها و بوجود آوردن یک دولت قوی میداند .

افزود اگر خارجی ها واقعا خواهان یک افغانستان پیشرفته می بودند غرض تقویه اردو و پولیس بخاطر تهیه ماشین الات محاربوی زمینی و هوایی پیشرفته کار میکردند .حامد کرزی سال اینده خورشیدی سال دشوار بحرانی به  نسبت انجام رقابت و کشمکش های منطقه وجهان برای کشور و مردم ما  خوانده است .

جنرال پترویوس نیز سال اینده را سال دشوار و خونین برای کشور ما دانسته.

مردم و اگاهان امور را عقیده برانست تا زمانیکه کشورهای منطقه و جهان از جمله امریکا ‚ بریتانیا و متحدین آن بخاطر تامین صلح و ثبات واقعی گامهای صادقانه موثر و اساسی در رابطه به کشورما نبردارند ممکن است ده ها سال دیگر مطابق سناریو بیرون مرزی ها صلح درین کشورتامین نشود .

در حالیکه معاون اول ریاست جمهوری امریه اجازه فعالیت دوباره شرکت هوایی پامیررا داده حامد کرزی میگوید جنایت را که شرکت مذکور انجام داده قابل عفو نمیباشد .

قابل تذکر میدانیم ده ماه قبل یک طیاره شرکت متذکره که با داشتن جواز جعلی پرواز مینمود چهل وسه تن سرنشینان به نسبت سقوط آن کشته باوجود تعهدات مسولین آن تاهنوز برای فامیلهای کشته شده غرامت پرداخته نشده .

مردم میگویند در کشورهای عربی مانند عربستان سعودی و غیره امریکایی ها چندین دهه میشود که پایگاه دایمی نظامی ایجاد نموده اما در موجودیت آنها شاهان مستبد خود کامه حکمفرمایی داشته بهترین زمین های حاصلخیز ویک مقدار ثروت های ملی را حق مشروع خود میدانند ایجاد نهادهای مدنی آزادی بیان ‚ مبارزات مسالمت آمیز و شاهی مشروط را خلاف دین اسلام میخوانند.

جای تاسف است که عایدات سرشار نفت چشمهای مالکین شرکت های چند ملیتی را کور کرده بخاطر خشنودی شاهزاده ها خواستهای برحق و قانونی مردمان کشورهای فوق ذکر را زیر بهانه های مختلف در نطفه سرکوب کرده و به صدای آنها گوش نمیدهند میافزایند این عمل کشورهای غربی ثابت میسازد که دیموکراسی ‚ حقوق بشر ‚ مبارزه با تروزیزم ‚ مواد مخدر ‚ احیا و بازسازی برای آنها غرض دستیابی بر     اهداف شان یک وسیله میباشد ازین لحاظ است در ایجاد پایگاهای نظامی دایمی در افغانستان مردم و اگاهان امور سخت نگران میباشد در ادامه میگویند خطر آن وجود دارد که سرنوشت ده ها ملیون مردم ما یکبار دیگر به دست حاکمان جبار ‚ خود کامه عقب گرا ‚ تاریک اندیش سپرده نشود که در آن صورت کفن کش قدیم را دوعا خواهیم نمود .

خیزش های مردمی کشورهای عربی ترس و لرزه بر اندام تشنه گان زور و زر انداخته است درین اواخر استاد ربانی به علمای کشور هشدار داد اگر شما هم دست به کار نشوید جوانان فیسبوک و انترنتی کشورما را به سرنوشت   کشورهای عربی دچار خواهد ساخت .

محترمه نسیمه غیاثی عضو ولسی جرگه زمانیکه محقق به وی گفت تو یک معلم بودی به اندازه آن حرف بزن " در جواب گفت که من افتخار دارم که یک معلم بودم و هستم هزاران شاگرد را در جامعه تربیه کرده ام خوب است که برسر کسی میخ نه کوبیده و ثروتهای آنها را غارت نکرده ام .

اوباما در رابطه واقعیات خونین لیبیا میگوید انجام شکنجه و خونریزی ظالمانه است باید متوقف شود دربخش دیگری گفته است رهبریکه با انجام فشار خشونت بالای مردم حکومت کند مشروعیت ندارد .

مردم میگویند چرا آقای اوباما در رابطه به کشورما شنوائی و بینائی خود را از دست داده است .

نماینده لوی سارنوالی از بازشماری برگهای انتخابات پارلمانی حرف زده میافزاید در ولایت خوست یک تن برنده انتخابات پارلمانی صرف یک رای داشت اما یک هزار و سه صد رای به نفع آن در صندوق انداخته شده بود .

طالبان یک دختر پانزده سال را در ولسوالی مرغاب ولایت بادغیس که با یک مرد سالخورده حاضر به ازدواج نشده بود دره زدند .

آگاهان امور علت آنرا بدنام ساختن مردم افغانستان در اتزار جهانی میدانند .

مردم از ناحیه خطراتیکه بند آبیاری سردی ولایت غزنی را خساره مند نموده سخت نگران بوده میافزایند شش سال میشود که بند مذکور صدمه دیده مقامات درین رابطه توجه نکرده اند .

گروه جهانی بحران گفته اگر بحران انتخاباتی حل نشود سبب درگیر شدن جنگهای داخلی و رفتن بیشتر مردم به طالبان خواهند شد وخواهان منحل شدن دادگاه اختصاصی بررسی انتخابات پارلمانی شد .

سخنگوی حامد کرزی میگوید ما از گروها انتظار آنرا نداریم که در مسایل قضایی ما مداخله نمایند و ایجاد دادگاه خاص بررسی انتخابات پارلمانی را حل بحران موجود کشور خواند .

بعداز انتخاب رئیس ولسی جرگه اعضای آن یکبار دیگر خواهان منحل ساختن دادگاه متذکره شده درین رابطه هیت را غرض مذاکره با حامد کرزی تعین نموده اند .

 

در یک نظر سنجی که اخیرا صورت گرفته نشان میدهد که بیش از دو ملیون تن دختران دسترسی رفتن به مکتب را نداشته علت آنرا ناامنی فقر ‚ بی سوادی ‚ ازدوجهای اجباری قبل از وقت عدم حمایت فامیلها کمبود معلمین مسلکی اناث تعمیر مکاتب خوانده اند میافزایند در حال حاضر بیش از پنج ملیون تن که اکثریت شان دختران بوده از رفتن به مکتب و مزایای تعلیم و تربیه محروم شده همچنان ده ملیون دیگر که بین سنین هژده و چهل سال عمر دارند از نعمت سواد ابتدائی محروم میباشند .

اعضای پارلمان به نسبت کشته شدن هفتادو یک تن از افراد غیر نظامی که نه تن آن کودکان بودند اظهار نگرانی نموده .

جنرال نیک محمد کابلی میگوید .

بریتانیا غرض به قدرت رسانیدن طالبان به بازیهای پشت پرده ادامه داده .

وزیر خارجه کشور میگوید در جلسه گروه تماس حمایت کشورهای اشتراک کننده را در رابطه به مصالحه و ادغام مخالفین را در دولت افغانستان بدست آورده .

نخست وزیر بریتانیا در دیدار اخیرش گفت ما نمیخواهیم که افغانستان دوباره به لانه های تروریزم مبدل شود از طالبان خواست که با پیوستن خویش به پروسه صلح سال 1390 را به یک سال صلح آمیز مبدل سازند .

مردم و اگاهان امور به این عقیده بوده و میباشند کشورهای توسعه طلب از جمله بریتانیا بالای مردم فقیر ‚ بی سواد ‚ ناتوان ‚ درگیربه فساد زمانی میتوانند حکومت کنند که گروهای هراس افگن منحیث یک نیروی زنده در خدمت کشورهای مذکور قرار داشته باشند .

زیراکه با محدود شدن صلاحیت های گروهای فوق ذکرکشور های خارجی  لحظه ئی هم توان مقاومت را در مقابل ملت های زنده یک پارچه آگاه و بیدار نداشته و نخواهند داشت .

که خیزش های مردمی اخیرا در کشورهای عربی صورت گرفته یک مثال زنده آن میباشد .

مشاور امنیتی ریاست جمهوری در حالیکه ده ها بارطالبان و سایر مخالفین مسلح افغانستان را گماشته گان اداره ای اس ای خوانده درین اواخر به ایجاد دفتر آنها درکشور ترکیه خوشبینی نشان داده مردم علت آنرا فشارهای خارجی و عدم استقلال فکری وی ووسایر همکارانش درین رابطه میدانند .

بتاریخ هشتم مارچ سال جاری یک صد سال از روز همبستگی زنان جهان سپری میشود هنوز هم در کشورما انواع خشونت ها مانند سنگسار دره زدن تجاوز جنسی ازدواج های اجباری  قبل از وقت به وسیله زور مندان مخالفین مسلح جریان دارد مسولین میگویند در ده ماه جاری بیش از چهار هزارواقعه  خشونت در کشور صورت گرفته که ثبت کرده اند مردم یکی از عوامل انرا گسترش فرهنگ معافیت مشکلات اقتصادی افزایش ناامنی ها خوانده خواهان تطبیق عدالت اجتماعی وقانون  در کشور میباشند  به نسبت بلند رفتن مواد سوخت وغذایی گسترش بیکاری مردم در سرمای زمستان به مشکلات مختلف مواجه بوده ده ها ملیون تن از جمله زنان کودکان را در شهرها و روستاها از ناحیه عدم دسترسی به بهداشت  خطرات انها راتهدید مینماید  در حالیکه وزیر اسبق وزارت صحت عامه بارها گفته بود که هشتاد فیصد مردم در زیر پوشش بهداشتی قرار دارند .

مسولین حالا میگویند به مشکلات میتوانند سی فیصد نقاط کشور را زیر پوشش صحی قرار دهند با تاسف طبابت در کشورما به تجارت تبدیل شده هزاران تن به نسبت استفاده ادویه های بی کیفیت ‚ آلوده شدن هوای شهرها از جمله شهر کابل به امراض های مختلف مواجه وقربانی شده اند.

از ناحیه عدم مصونیت گسترش ترس و هراس وفساد درکشور مردم سخت نگران بوده یک لحظه به آینده مطمئین امیدوار نمیباشند قریب هفتاد فیصد آنها به امراض های روانی و فزیکی مبتلا میباشند کشت تریاک در ولایاتیکه  به صفر تقرب کرده بوده دوباره آغاز تعداد معتادین  افزایش یافته سرقت های مسلحانه ادامه دارد سرمایه داران ملی و خارجی کمتر به سرمایه گذاری علاقه نشان میدهند صادرات کشور کاهش یافته به نسبت عدم حمایت از تولیدات داخلی وتثبیت مالیات گزاف وغیرعادلانه هزاران موسسات و دستگاهای تولیدی خدماتی تجارتی ساختمانی ورشکست کارگران آن غرض کاریابی به کشورهای منطقه با قبول توهین ‚ تحقیر و خطرات مرگ دوباره مهاجر شده اند ‚ ثروتهای مادی ‚ معنوی ‚ قاچاق میشوند ‚ تشنه گان قدرت و ثروت به انتظار لیلام نمودن نهادهای دولتی ‚ مختلط ‚ معادن که زیرنام خصوصی سازی جریان دارد در کمین نشسته اند هنوزهم مثل سالهای گذشته پولهای سرازیر شده کشورهای دونر زیر بهانه های مختلف حیف و میل میشود به نسبت مشکلات اقتصادی ده ها هزار تن از جمله زنان و کودکان ‚ جوانان به مافیای مواد مخدر و مخالفین مسلح پیوسته به نسبت موجودیت جنگسالاران ‚ مافیای مواد مخدر ‚ ناقضین حقوق بشر ‚ جنایت کاران سازمان یافته در کشور و اعمال نفوذ آن در نقاط کلیدی انواع خشونت ها مانند لت و کوب ‚ تجاوز جنسی ‚ فرار از خانه ‚ طلاق گرفتن ‚ ازدواجهای قبل از وقت ‚ اجباری ‚ زن ستیزی ‚ مردم ستیزی ‚ فرهنگ ستیزی ‚ جریان داشته گروهای مذکور و حامیان خارجی آنها توانسته اند با انجام اعمال ننگین خویش وطن جنت نشان مارا به پایگاه مواد مخدر ‚ مافیای بین المللی ‚ میدان نبردهای کشورهای متخاصم ‚ آزمایش انواع ایدولوژیها ‚ و سلاحهای پیشرفته تهیه کننده مواد خام و بازار مصرفی کشورها و جهان مبدل سازند .

مردم میگویند به حال مردم افغاستان جهانیان با عزت و دلسوز باید اشک بریزند میافزایند .

راه روش دموکراسی آن نیست که در شیشه دلهای مردم سنگ زنیم .

دموکراسی آنست که با انجام اعمال نیک و پسندیده در دلهای شکسته دها میلون تن را پیدا کنیم .

خلاصه اینکه مردم و اگاهان امور یکی از عوامل اساسی دشورایهای فوق ذکر را                                                                                                                                                                                                                                              برعلاوه سایر موضوعات مهم و حیاتی نبود یک اداره سالم و کارای متکی به قانون و عدم حمایت صادقانه کشورهای منطقه و جهان در رابطه به تامین صلح و ثبات واقعی در کشور ما دانسته میافزایند بخاطر رفع دشواریهای فوق ذکر مسدود نمودن لانه های تروریزم در آن طرف خط دیورند ‚ تقویه قوای مسلح مدرن ‚ پیشرفته مجهز با ماشین الات محاربوی زمینی و هوایی ایجاد یک اداره سالم کارایی متکی به قانون احیاو بازسازی تمام نهادها غرض جلب ملیونها تن به کار محدود نمودن صلاحیت های زورمندان جنگسالاران ناقضین حقوق بشر ‚ مافیای اقتصادی ‚ زمین مواد مخدر ‚ قاچاقبران سنگهای قیمتی ‚ آثار باستانی افزایش خدمات صحی رایگان ‚ حمایت از تولیدات داخلی ‚ تثبیت مالیات عادلانه ‚ جلوگیری از تورید اجناس ‚ مواد بی کیفیت ‚ تجملی ‚ جلب سرمایه داران ملی و خارجی غرض سرمایه گذاری ‚ تامین عدالت اجتماعی ‚ حاکمیت قانون ‚ جلوگیری از احتکار ‚ انحصار و گران فروشی مواد مورد ضرورت مردم توجه به پیشرفت معارف و جلب ملیونها تن به مکاتب جلوگیری از لیلام نمودن نهاد های دولتی مختلط زیر نام خصوصی سازی کنترول جدی از گروها ی که مصروف شستشو پول  های مافیا و بلند رفتن تبرم پولی وجلب حمایت صادقانه کشور های منطقه و جهان بخاطر تامین صلح وثبات ملی دانسته .

میافزایند که برای .رسیدن همچو هداف بزرگ و اسلامی سهم گیری تمام نهاد ها و سازمان

های ازادی دوست و ترقی پسند علما و روحانیون شخصیت های فرهنگی علمی اجتماعی و جلب سازمان های صلح جو و ترقی پسند جهان از جمله پارلمان ها یک امر حیاتی محسوب میشود در غیر از ان تجارب ثابت نموده که صلح به گدایی و دادن امتیاز غیر ضروری به مخالفین میسر نشده و هیچ قدرتی در جهان حاضر نیست که انرا برای ما تحفه دهد .


March 15th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات